به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از شیراز، هر جهدی جهاد نیست، آنگاه که تلاشی مضاعف در برابر دشمنی مشخص صورت بگیرد جهاد اتفاق افتاده، و لازمه این کار دارا بودن از یک روحیه حسینی است روح که بلند شود گام هایش نیز به اندازه قامتش خواهد شد.
حال وقتی گروهی عزم چنین حرکت زیبایی می کنند و این روحیه حسینی آنان را با خود می برد تا دور دست ترین نقاط محروم تا آنجا که دیگر نه وسیله نقلیه ای می گذرد و نه خبری از هیاهوی زندگی شهری است، تنها هیاهوی موجود بازی کودکان معصوم و بی آلایش در کوچه پس کوچه های روستاست هم آنجا که جاده های خاکی، با دیوارهای کاه گلی خانه ها هم رنگ اند، آنجا که مردم روستا خاکی برخورد می کنند و تو باید خاکی تر از هر زمان دیگر بساط سفارت خودت را در آن منطقه به پا کنی، سفارتی برای کار و تلاش.
اگر کارهایی که در اردو جهادی انجام می دهی تو را به سمت سازندگی بکشاند، جهاد کرده ای و گرنه باید به آن صرفا عنوان تلاش بدهی و چه فاصله ای است بین تلاش و جهاد!
باید سازندگی کنی دو مکان را ابتدا درونت و سپس منطقه را...
و در برابر این دو دشمنی است که در نگاه اول می بینی سخت چنبره انداخته و به تو امکان ورود نمی دهد، دشمن درونت نفس توست و دشمن منطقه محرومیت، که هر دو چهارشانه و بلند قامت اند اما دستان مهربان مردم منطقه تو را توان می بخشند که قدم قدم پیش بروی و پیروز شوی و این راه مجرب است چرا که انسان های زیادی این مسیر را رفته اند و آمدشان با پیروزی بوده است.
گروه جهادی سفیر تهران هم از همین جنس اند که همه اعضای خواهر و برادرش طلبه اند ۱۰ سال است که فعالیت جهادی خود را در قالب کارهای فرهنگی و تربیتی در روستاهای محروم استان کرمان، آغاز کرده اند.
آشنایی بیشترمان را با این گروه در قالب یک گفتگو با حجت الاسلام حسن بابانژاد، مسئول گروه جهادی سفیر می گنجانیم.
در رابطه با گروه جهادی سفیر توضیح دهید؟
موسسه جهادی سفیر که همه اعضای خواهر و برادرش طلبه اند از سال ۸۵ مطابق با تخصص اعضای گروه با رویکرد فرهنگ دینی و در قالب برنامه های تربیتی آغاز به کار کرده است.
اولویت گروه در بحث های فرهنگی، دانش آموزان هستند؛ غیر از فعالیت های تبلیغی و فرهنگی کارهای هنری، سایبری، خدماتی و سازندگی را هم در مناطق انجام می شود.
چه فعالیت های سازندگی را انجام می دهید؟
سرفصل های مدیریتی، دستورات اجرایی، قوانین و پول در فعالیت های سازندگی و فرهنگی اهمیت دارند؛ اما مسئولی که برای این کارها منصوب شده و بودجه و اختیارهای لازم را در دسترس دارد به دلیل های مختلف از جمله؛ صلاح دید های سازمانی، سلیقه های شخصی و توان مدیریتی لازم از انجام این وظایف شانه خالی می کند.
گاهی بودجه ای به دلیل بی کفایتی یک مدیر برگشت می خورد و این در حالی است که گروه های جهادی برای فعالیت هایشان در یک منطقه محروم به سختی دنبال بودجه می گردند.
فشاری که باید به مسئول آورد
شناسایی ظرفیت ها و فعال کردن پتانسیل های موجود در یک منطقه دیدگاه گروه جهادی سفیر در فعالیت های سازندگی است؛ به این صورت که همه طرح هایی که بودجه مصوب دارند و همچنین مسئول مربوط به آن شناسایی می شوند، آنگاه این دو را به هم وصل می کنیم و در واقع نگاه مسئول به سمت وظیفه خودش کشیده می شود.
با فشار آوردن های اداری و ساختاری به مسئول، برای جذب بودجه، که البته یک مقدار رانت اطلاعاتی هم می خواهد، می توان کارهای عمرانی زیادی را انجام داد؛ البته این رانت اطلاعاتی آنقدر جدی نیست که بدون آن نشود کاری را از پیش برد؛ چرا که گروه سفیر بدون رانت، فعالیت های سازندگی خوبی مثل ساخت شش مدرسه در جنوب استان کرمان را انجام داده است.
در کدام مناطق؟
در یکی از مناطق محروم و کوهستانی بخش زهکلوت از شهرستان رودبار جنوب استان کرمان انجام شده است.
اگر در فعالیت های سازندگی همه کارها را گروه های جهادی انجام دهند و مسئول فقط با کت و شلوار و ادکلن در پشت میزش خوش بگذراند، نتیجه آن می شود که آن مسئول گزارش انجام کار را به نام خودش ثبت کرده و پول را دو برابر برای رانت های شخصی جذب کرده و برای اتخابات بعدی از این فعالیت های انجام شده به نفع خودش استفاده می کند.
باید این امکان از مسئول گرفته شود، به این صورت که وی را متوجه وظیفه اش می کنیم، اگر کار را به درستی انجام داد که هیچ، در غیر این صورت تنها روسیاهی برایش باقی می ماند، حال این کار بر زمین مانده به گروه های جهادی یا کسی که توانمندی و قدرتش را داشته باشد واگذار می شود.
در مباحث فرهنگی که اولویت اصلی این موسسه است، بیشترین فعالیت ها در چه زمینه ای است؟
بحث های فرهنگی ترویجی که عمومی و فعالیت های تربیتی که تخصصی اند دو شاخه کلی در فعالیت های فرهنگی هستند.
فعالیت های ترویجی عمومی و مخاطبش همه مردم هستند اما فعالیت های تربیتی مخصوص افراد با استعدادهای خاص است تا به نقطه اوج و شکوفایی برسد و هدف تربیت نخبگان و مدیران نسل آینده است که بیشترین تمرکز موسسه سفیر در این بخش است.
مثلا شما در شهر شیراز بیست هزار دانش آموز دارید از شما می خواهند یک فعالیت عمومی برایشان انجام دهید این کار با مخاطب عامش "ترویجی" است مخاطب، رنج سنی، سطح تحصیلاتی و سطح فرهنگی اصلا هیچ تناسبی با هم ندارد ممکن است تناسب هم داشته باشد مثلا اینکه همه دانش آموز هستند اما فعالیت، فعالیت ترویجی عمومی است.
نمود خارجی این شکار استعداد و نخبه پروری خیلی کم است مخاطب شما در سنگین ترین حالت شاید ۱۰۰ نفر باشد، اما این تعداد در آینده ای طولانی مدت و فرسایشی مثلا در ۱۰ یا ۱۵ سال آینده به سه یا یک نفر ختم می شود.
تغییر تفکرات، اشتغال به کاری دیگر، ممانعت خانواده و یا ازدواج این ها دلایلی هستند که یک فرد را از چرخه تربیتی و نخبگانی خارج می کند؛ ولی همان یک نفر ارزشش معادل ۲۰ هزار نفری است که فعالیت عمومی دانش آموزی، برایشان انجام شده است.
چون تربیت یک انسان بسیار اهمیت دارد، بنابراین چشم انداز گروه جهادی سفیر در این زمینه برای ۱۵ یا ۲۰ سال آینده است، طرح سلمان فارسی که برای تربیت نخبگان در نظر گرفته شده، در فعالیت های جهادی این موسسه در حال اجراست.
جذب پسر و دختر با استعدادهای برتر در دو سیکل جدا از هم در قالب یک برنامه پنج- شش ساله لازم است تا به آن خروجی ابتدایی در این طرح رسیده و بعد وارد مرحله بعدی شد.
خروجی ای که از اجرای فاز اول این طرح از دانش آموزان پنج سال پیش مدرسه مورد نظر، گرفته شد، کمتر از انگشتان یک دست اما؛ قابل توجه و اعتماد هستند به طوری که می شود قسمت عمده ای از کار یا تمام آن را برای ۱۰ سال آینده به آنان واگذار کرد و این همان رویش های مورد نیاز برای آینده انقلاب اسلامی است.